Spot reklamowy - jak wygląda jego produkcja?

Spot reklamowy - jak wygląda jego produkcja?

Bez wdrożenia odpowiedniej reklamy przedsiębiorca nie może liczyć na bardzo dobrą sprzedaż swoich produktów i usług. Niestety, aby zbierać plony, początkowo trzeba nico włożyć do interesu. Oprócz tradycyjnej reklamy, a zatem bilboardów, plakatów, czy też ulotek, można zainwestować również w spot reklamowy. Niestety, nie jest to tani sposób na reklamę, jednak - skuteczny.

Spoty reklamowe wykonują profesjonalne agencje. Już samo wykonanie projektu wiąże się z kosztami, do których należy doliczyć również koszt wykupienia czasu antenowego w TV - oczywiście, jeżeli chcemy, aby był tam emitowany. Obecnie, wielu przedsiębiorców decyduje się na rozpowszechnianie spotów reklamowych w sieci, co jest prawie bezkosztowe, a ich oglądalność jest na bardzo wysokim poziomie. To jaki sposób wybierzemy, zależy przede wszystkim od budżetu, którym dysponujemy, ale również od grupy docelowej, która jest dla nas najważniejsza Jeżeli zależy nam na klientach powyżej 40 roku życia lub na dzieciach, warto spot wyemitować w telewizji.


Spot reklamowy produkcja - jak to powstaje?


Na początku należy stworzyć pomysł na film w postaci skryptu bądź też storyboardu. Najczęściej zajmują się tym agencje reklamowe. Rzadziej, choć jest to możliwe w dużych firmach, może zająć się tym pracownik marketingu - jeśli oczywiście ma odpowiednie kompetencje oraz wiedzę nie tylko na temat samego marketingu, ale również psychologii, zachowań ludzkich. Najczęściej jednak zadania takie zleca się dużym agencjom reklamowym. Następnie, przygotowany skrypt podlega wielu badaniom - jeżeli pozytywnie przejdzie teksty i spodoba się klientom, agencje organizują przetargi. W przetargach biorą udział domy produkcyjne - przedstawiają one propozycje reżyserów oraz obsadę. Najczęściej wygrywa ten dom, który oferuje najniższą cenę, jednak -  nie zawsze. Tak kończy się pierwszy proces tworzenia spotu reklamowego - całość, wraz z kosztami przedstawiona jest dokładnie osobie zamawiającej.


Następnie poszukiwani są aktorzy, scenografia lub miejsce, w którym nastąpi realizacja. Dla aktorów przygotowuje się stroje oraz shootingboard. W dalszej kolejności szuka się lektora oraz przygotowuje się podkłady muzyczne. Jest to kolejny moment, w którym prezentuje sie pomysł i projekt firmie, która zamówiła spot.


Kolejny etap to już zdjęcia. Ile one trwają? To zależy od złożoności spotu. Niekiedy wystarcza na zdjęcia jeden dzień, a niekiedy konieczne są nawet trzy dni. Oczywiście, im dłuższa realizacja, tym wyższe koszty. W dalszej kolejności następuje postprodukcja; obróbka negatywu lub nagrania na nośniku cyfrowym oraz montaż fabuły. Na samym końcu fachowcy zajmują się dźwiękiem, muzykom oraz lektorem. Po tym etapie następuje kolejna prezentacja filmu - jeśli klient ma zastrzeżenie, nanoszone są poprawki i następuje kolaudacja.


Jak widać, proces produkcji profesjonalnego spotu jest trudny i dość złożony. Wymaga pracy i skupienia wielu osób - od samego tworzenia pomysłu, aż po jego realizację w studio. Oczywiście przedstawiony tutaj proces jest tym idealnym i wzorowym. Może zdarzyć sie jednak, że niektóre agencje reklamowe będą pracowały inaczej.


Czy warto?


Niektórzy zadają sobie pytanie, czy warto poświęcać tyle czasu i oczywiście kosztów na zrealizowanie spotów reklamowych. Czy nie lepiej byłoby przeznaczyć te pieniądze na klasyczną reklamę? Niestety, bardzo duża część społeczeństwa, szybciej i z większym skutkiem przyswaja materiały, w których wykorzystywany jest ruchomy obraz lub dźwięk. Profesjonalnie nakręcony spot, wyemitowany w dobrym czasie antenowym, z pełnością znacznie lepiej spełni swoją rolę, aniżeli 1000 rozdanych ulotek.


Autor: R|011|05|2015|T


Galerie powiązane z tym wydarzeniem:


  • Inne informacje:






Wałeckie Centrum Kultury - najbliższe imprezy i wydarzenia

KINO TĘCZA - Co jest grane?

Wybrane zdjęcia z życia Wałeckiego Centrum Kultury

Wernisaż Wystawy Fotograficznej Leszka Kapeli Chwile - Beata Zalewska Ferie w WCK 2015 r.